شرایط ثبت شرکت حمل و نقل

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.72 (تعداد رای 16)

پیشرفت سطح زندگی و افزایش جمعیت دو عامل موثر در پیدایش نیازهای بشر می باشد که هر روز دامنه گسترده تری به خود گرفته و از تنوع بالاتری برخوردار می شود. به جهت رفع این نیازها که ممکن است نیاز به مواد اولیه و کالاهای خاصی داشته باشد و یا به انواع مختلفی از خدمات نیازمند باشد، تامین و رفع آنها خود فرآیندی عظیم می باشد. تامین نیروی انسانی و متخصص و فراهم آوردن اجناس  و دستگاههای مورد نظر می تواند یک مسئله مهم و حیاتی باشد.

حال آنکه تمام موارد فوق در یک محدوده جغرافیایی یافت نخواهد شد. به عنوان مثال تولید یک کالا نیازمند مواد اولیه خامی می باشد که در آن منطقه یافت نشده و به ناچار بایستی از نقاط دیگر فراهم گردد. به همین دلیل وجود سیستم های حمل و نقل یکی از اجزای جدایی ناپذیر و ضروری از بخش های مختلف از جمله تولید و رشد هر کشوری می باشد.

استفاده از افراد و ماشین آلات مخصوص به جهت حمل موارد مختلف، نیازمند افراد متخصصی می باشد که با برنامه ریزی دقیق از عهده این امر برآیند. به همین جهت تشکیل مراکزی که به امر حمل و نقل مبادرت می نمایند پدید آمده تا نسبت به رفع نیازهای مذکور اقدام نمایند.

حمل و نقل کالا یا مسافر می تواند در حالت های مختلفی اتفاق افتد. به عنوان مثال حمل و نقل در محدوده شهری چه از نظر مسافر یا کالا و یا اینکه حمل و نقل به نقاط دورتر و بین شهرهای مختلف یک کشور می تواند انجام شود.

در مقیاس وسیع تر حمل و نقل  بین المللی را داریم که خود از راه های زمینی، هوایی و دریایی قابل انجام می باشد.

اشخاصی که قصد ثبت شرکت حمل و نقل را داشته باشند ابتدا بایستی تصمیم خود در خصوص محدوده کاری خود را انجام دهند و مشخص نمایند که این ثبت شرکت حمل و نقل در محدوده شهری، بین شهری و یا بین المللی خواهد بود.

ثبت شرکت حمل و نقل کالا و مسافر درون شهری می تواند برای عموم افراد و بدون نیاز به اخذ مجوز در زمان ثبت شرکت انجام شود. اداره ثبت شرکتها به منظور تسهیل روند ثبت شرکت در این خصوص و ایجاد زمینه برای اشتغال افراد، ثبت شرکت حمل و نقل با محدوده درون شهری را بدون نیاز به اخذ مجوز در پروسه ثبت شرکت را قابل انجام کرده است. موضوع فعالیتی که در این خصوص و برای این نوع شرکتها می توان ثبت کرد از طرف اداره ثبت شرکتها اعلام شده و بایستی مطابق با همان ابلاغیه انجام شود. این نوع شرکتها در قالب شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص قابل ثبت می باشند که آمار ثبت شرکت حمل و نقل در قالب شرکت با مسئولیت محدود بالاتر از شرکت سهامی خاص می باشد.

اما چناچه فردی قصد انجام امور حمل و نقل در محدوده بین شهری و یا در سطح بین المللی را داشته باشد بایستی نسبت به اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند. وزارتخانه مذبور با بررسی و تایید صلاحیت های مربوطه مجوز حمل و نقل را صادر میکند.  متقاضی ثبت شرکت حمل و نقل با موضوع بین شهری یا بین المللی پس از تکمیل مدارک مورد نیاز و ثبت نام در سامانه اداره ثبت شرکتها، با تایید نام از طرف واحد تایید نام اداره ثبت شرکتها و تهیه اساسنامه و سایر اسناد مورد نیاز به وزارتخانه مورد نظر مراجعه کرده و مراحل اخذ مجوز را طی می نمایند.

یکی دیگر از انواع روش های حمل و نقل، خدمات ترابری از راه هوایی می باشد. صدور بارنامه خدمات ترابری کالا و مسافر از طریق راه هوایی تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشور انجام می شود و متقاضیان جهت فعالیت در این زمینه بایستی به این سازمان مراجعه کرده تا با اطلاع از شرایط و ضوابط اخذ مجوز مربوطه بتوانند نسبت به ثبت این نوع از شرکتها اقدام نمایند. مراحل ثبت شرکت حمل و نقل هوایی مانند سایر انواع شرکتهای دیگر بوده و اولین قدم، مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکتها و تکمیل اقلام اطلاعاتی می باشد که در این سامانه مشخص شده است. این نوع از شرکتها در قالب شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص قابل ثبت می باشند که با توجه به نوع شرکت انتخابی بایستی مدارک مورد نیاز آن تهیه و ارائه گردد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت حمل و نقل در قالب شرکت با مسئولیت محدود:

  • تصویر برابر با اصل کارت ملی و شناسنامه تمامی افراد
  • گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضای هیئت مدیره
  • ارائه مجوز مربوطه چنانچه موضوع فعالیت از موارد نیازمند اخذ مجوز باشد.

همزمان با تهیه مدارک فوق بایستی نسبت به ارائه آدرس مرکز اصلی فعالیت شرکت و انتخاب اسامی اقدامات لازم انجام شده و در سامانه ثبت شرکت ها وارد گردد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت حمل و نقل در قالب شرکت سهامی خاص:

  • برابر با اصل مدارک شناسایی تمام افراد
  • گواهی عدم سوء پیشینه مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و بازرسین
  • گواهی بانکی مبنی بر پرداخت 35 درصد از سرمایه اولیه توسط موسسین
  • ارائه مجوز در موارد مورد نیاز

لازم به ذکر است، شرکتهایی که در زمینه حمل و نقل فعالیت نموده و یا قصد ثبت شرکت با موضوع حمل و نقل را دارند، می توانند در نام های پیشنهادی خود از کلماتی نظیر حمل و نقل، سیر، گشت و سفر استفاده نمایند.

همچنین شرکتهایی که در زمینه حمل و نقل درون شهری فعالیت می نمایند می توانند همزمان در حوزه های دیگری فعالیت نموده و به عبارتی شرکت را به صورت چند منظوره ثبت نمایند. در حالیکه در شرکتهایی که نیازمند اخذ مجوز می باشند موضوع فعالیت از طرف سازمان ذیصلاح اعلام شده و بنابراین امکان درج موضوعات اضافه دیگری، نمی باشد.

موسسه ثبتی ویونا به پشتوانه تجربه و دانش چندین ساله خود و هم چنین با استفاده از کارشناسان و وکلای زبده خود می تواند تمام امور ثبت شرکت شما عزیزان را در انواع حوزه های حمل و نقل انجام داده و به نحو احسنت به اتمام  برساند. لذا چنانچه نیازمند دریافت مشاوره از ثبت شرکت ویونا باشید میتوانید با مشاوران این موسسه تماس حاصل نمایید.